Nadar, fotograful complet care si-a dedicat viata pasiunii sale: fotografia profesionista

Nadar este fotograful francez care a stiut sa scoata in evidenta tot ceea ce e mai uman in fiecare portret realizat

Personalitatile mari si importante din orice domeniu au inceput mereu de foarte jos si au reusit sa se impuna in epoci prin munca, viziune unica si multa daruire pasiunii lor. Nadar este o personalitatea care bifeaza toate aceste aspecte, reusind sa lase si sa transmita ceva extraordinar noii generatii prin fotografiile si albumele sale, dar si prin implicarea in toate proiectele derulate de-a lungul vietii.

Nadar, pe numele sau adevarat Gaspard-Félix Tournachon, a fost unul dintre cei mai buni fotografi francezi, caricaturist si jurnalist, romancier. Este de altfel prima persoana care a realizat fotografii aeriene, in 1858, avand si o serie de portrete extrem de expresive si de bine conturate, cu o compozitie fotografica excelenta.

Fotograful francez se nastea in aprilie 1820, in Paris-dupa unii ar fi fost nascut in Lyon, tatal sau era vanzator de carti si tipograf. Inscris intai la medicina, Nadar renunta din motive economice, odata cu decesul tatalui sau. Ca sa isi castige totusi banii lucreaza pentru diferite ziare si e caricaturist si romancier. Ii indrageste pe Gérard de Nerval, Charles Baudelaire, Théodore de Banville. Prietenii sunt cei care i-au dat si porecla Nadar, asta pentru ca tot adauga un „dar” la finalul cuvintelor rostite-la inceput era strigat Tournadar, dupa care a ramas Nadar.

Primele sale lucrari au fost publicate in Le Charivari, in 1848. Un an mai tarziu a fondat si La Revue Comique à l’Usage des Gens Sérieux, editand si Le Petit Journal pour Rire.

De la caricatura se muta rapid la fotografie, primele fotografii realizandu-le in 1853, iar din 1854 isi deschide studio foto pe strada Lazare, la numarul 113-din 1860 se muta cu sediul in 35 Boulevard des Capucines. De-a lungul carierei sale a fotografiat numeroase personalitati marcante, actori, scriitori, pictori sau muzicieni cunoscuti la nivel global.

Nadar a refuzat sa foloseasca decorurile somptuoase traditionale impuse de perioada de industrializare native. Prefera lumina naturala din timpul zilei si nu dorea sa foloseasca accesorii care nu erau necesare. Fiul sau, Paul, a realizat un interviu cu marele om de stiinta Michel Eugène Chevreul, in varsta de 100 de ani, material publicat in Le Journal Illustré.

Anul 1858 a fost foarte important pentru Nadar, a facut prima fotografie aeriena. S-a chinuit cu tehnica de fotografiere dar a reusit sa obtina mai tarziu imagini stabile, clare. Tot el e pionierul folosirii luminii artificiale in fotografia, lucrand in catacombele Parisului pentru a realiza fotografii excelente. In 1867 avea deja prima revista care se concentra doar pe calatoria pe calea aerului, L’Aéronaute.

Cu patru ani mai devreme a discutat cu un constructor de baloane cu aer cald, Eugène Godard, sa ii faca un balon enorm pe care il va denumi Le Géant. In septembrie 1864 a reusit sa ridice balonul urias cu multe probleme. Din 1867 deja putea mai multi pasageri la bord, oferind pui si vin celor care aveau curajul sa experimenteze un astfel de zbor. Pentru promovare a recreat zboruri cu balonul in studioul foto, alaturi se sotia sa, Ernestine. A continua sa fie pasionat de baloane pana cand s-a accidentat rau alaturi de sotie intr-un accident petrecut in Le Géant.

Prin 1862, Verne si Nadar au pus bazele unei societati pentru cercetare in domeniul navigatiei aeriene, a fost presedinte si Verne a fost secretar.

In timpul asediului Parisului Nadar a ajutat la gestionarea zborurilor cu balonul pentru transportul corespondentei, stabilind si primul serviciu de posta pe calea aerului din lume.

O fotografie aparte facuta de Nadar a fost cea a lui Victor Hugo pe patul de moarte, in 1885. Inainte de acest moment, in 1874, a inchiriat studioul unui grup de pictor pentru a prezenta prima expozitie a impresionistilor. In 1886 a publicat si primul foto-interviul. A mai fotografiat femei, a distrus orice fel de conventii in fotografia de portret, alegand sa fotografieze subiectii ca participanti activi la compozitie.

Din aprilie 1895 cedeaza Paris Nadar Studio fiului sau, Paul. Se muta in Marseille, unde are alt studio foto din 1897. Pe 3 ianuarie 1909 revine la Paris. Pe 20 martie 1910 Nadar paraseste aceasta lume la varsta de 89 de ani… E ingropat in Père Lachaise Cemetery, din Paris. Pana in 1939 studioul sau continua sa functioneze sub coordonarea fiului sau si colaboratorului de suflet, Paul Nadar.

Spre finalul vietii, Nadar publica Quand j’étais photographe, tradusa rapid in engleza si publicata de MIT Press in 2015. In carte gasim tot felul de fotografii si anecdote, povestioare, portrete celebre. Jean-Auguste-Dominique Ingres, pictor cunoscut in epoca, a trimis cativa dintre clientii sai la Nadar pentru fotografii cu titlul de studii pentru picturile sale viitoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.