Edward Weston, un fotograf atipic care a introdus si impus nudul in fotografia artistica

Fotografia nu inseamna doar peisaje sau portrete, fotografii strade. Nudul este parte din fotografia moderna profesionista, introducand pentru prima data corpul uman gol ca subiect in compozitia fotografica. Edward Weston a fost printre putinii care au avut curaj sa abordeze nudul si sa il promoveze prin fotografiile sale. Natura, peisajele, portretele i s-au alaturat intr-o incercare de a readuce fotografia pe o linie ceva mai „lumeasca”.

Edward Henry Weston se nastea in martie 1886, pe 24, in Highland Park, Illinois, si era al doilea copil si singurul baiat al lui Edward Burbank Weston, obstretician de meserie, si al sotiei Alice Jeanette Brett, actrita. Dupa moartea mamei sale, cand Weston avea doar 5 ani, micutul ramane sa fie crescut de sora Mary, cu noua ani mai mare ca el.

La varsta de 9 ani Edward are o noua mamica pentru ca tatal se recasatoreste, mai are un frate, dar sora si Edward nu se impaca deloc cu mama vitrega. Dupa ce sora paraseste caminul si se casatoreste, in 1897, Edward este lasat pe plan secund de tata, care se concentreaza mai mult pe fiul sau cu noua sotie si pe relatia cu ea. Baiatul renunta la scoala, la cursuri si se refugiaza adesea in camera sa.

Prima camera de fotografiat o primeste de la tatal sau, la 16 ani, un cadou excelent-era un Bull’s-Eye No. 2 de la Kodak. Edward Weston ia camera cu el in vacanta din Midwest si la intoarcere era asa de pasionat de fotografie ca isi cumpara un view camera de 5×7 inch. Incepe sa fotografieze tot ce vede in jur in Chicago, prin parcuri, si in ferma matusii, developand propriile fotografii.

In 1904, sora Mary si familia se muta in California, Weston e izolat in Chicago. Castiga bani greu fiind angajat la un magazin universal, in timpul liber realizeaza fotografii, iar in doi ani trimite deja fotografii profesioniste la revista Camera and Darkroom, prima fotografie publicata fiind o reproducere a celebrei sale fotografii Spring, Chicago.

Indemnat de sora sa, Weston se muta in primavara lui 1906 mai aproape de ea, in Tropico, California. Pentru ca avea nevoie de studii ca sa fie fotograf profesionist se muta in Effingham, Illinois si se inscrie la cursurile Illinois College of Photography. In 6 luni a terminat cu studiile, desi avea nevoie de 9 luni ca sa termine cursul inceput, cei de acolo au refuzat sa ii dea o diploma daca nu platea pentru toate cele 9 luni. Nu a platit si s-a reintors in California in primavara lui 1908.

Lucreaza pentru putin timp la un studio foto al lui George Steckel in Los Angeles, retusand negativele. Se muta la studioul lui Louis Mojonier. Invata tehnici si cum se opereaza un studio foto sub indrumarea lui Mojonier.

In vizita in Tropica, Weston face cunostinta cu Flora May Chandler, prietena surorii sale. Se casatoreste cu ea pe 30 ianuarie 1909. Primul din cei patru baieti ai cuplului, Chandler, s-a nascut in aprilie 1910, urmand sa devina si el fotograf.

In acelasi an isi deschide propria afacere, The Little Studio, un studio foto in Tropico. Urmatorii trei ani si i-a petrecut lucrand in acest studio micut. Era foarte meticulos in tot ce facea, a inceput sa fie recunoscut pentru seriozitatea sa si pentru atentia mare la detalii. A castigat si premii la competitii nationale, a publicat fotografii si a scris articole pentru reviste precum Photo-Era si American Photography, alegand un stil pictorial pentru toate operele sale.

In decembrie 1911, se naste al doilea fiu, Theodore Brett Weston, care devine si el fotograf si e colaborator al tatalui sau. Margrethe Mather, fotograf din Los Angeles, viziteaza in toamna lui 1913 studioul sau si intre ei se dezvolta o relatie intensa. Pentru urmatorii 10 ani Mather e asistenta sa, fotografiile sale fiind influentate mult de munca lui Edward.

In decembrie 1916 se naste al treilea fiu, Lawrence Neil Weston, fotograf si el mai tarziu, la fel de bun precum tatal sau. Johan Hagemeyer va avea studioul inchiriat de la Weston, care, la randul sau, ajunge sa inchirieze si sa foloseasca studioul foto al acestuia localizat in carmel, dupa ce se reintoarce in Mexico. In ianuarie 1919 apare si al patrulea fiu, Cole Weston, sotia ocupandu-se doar de copii.

In vara lui 1920, Weston ii intalneste pe Roubaix de l’Abrie Richey si pe Tina Modotti. Modotti are o aventura cu Weston in perioada imediat urmatoare. Richey stia de aventura, dar continua sa fie prieten cu Weston si il invita chiar pe acesta sa lucreze in studioul din Mexic.

Anul urmator Mather devine partener cu drepturi egale legate de studioul sau. Portretele facute cateva luni aveau doua semnaturi, fiind singura perioada cand a existat o impartire de acest fel si semnaturi duble.

Din 1920 se apuca si de fotografiile nud pentru prima data. Primele modele au fost Flora si copiii, dar si Mather. In urmatorii 20 de ani prieteni si iubite vor fi modele perfecte pentru pozele nud. Printre primele femei care au acceptat sa pozeze nud pentru Weston a fost Modotti.

In 1922 o viziteaza in Ohio pe sora sa. Acum se schimba din senin stilul fotografic al lui Weston. Cosurile de fum de la otelaria Armco din apropiere sunt primele fotografiate, stilul mai curat si cu fotografii care nu mai puneau accentul pe pictorial erau acum in prim-plan.

Si-a dorit sa mearga in New York sa il intalneasca pe Alfred Stieglitz, dar nu avea bani de calatorie. Cumnatul i-a dat banii necesari si a stat in New York din octombrie in noiembrie. I-a cunoscut pe Charles Sheeler, Clarence H. White, Gertrude Kasebier, si, desigur, pe Stieglitz.

Intre timp se hotaraste sa plece in Mexic, mai face niste fotografii nud cu Mather si in iulie 1923 il ia pe fiul sau, Chandler si pe Modotti si pleaca in calatorie in Mexic. Dupa momentul august 1923, cand ajunge in Mexic, Weston se ocupa de organizarea unei expozitii la Aztec Land Gallery, expozitie deschisa in octombrie. Fotografiile sale din aceasta perioada aveau in centrul compozitiei jucarii, usi, accesorii baie, dar a continuat si cu nuduri intime si portrete ale lui Modotti. In 1924 are a doua expozitie la aceeasi galerie de arta.

Se intoarce in San Francisco impreuna cu fiul sau, isi face un studio foto cu Johan Hagemeyer. In august 1925 se reintoarce in Mexic, de data asta cu fiul Brett. Modotti a aranjat intre timp o expozitie comuna. Urmatoarele luni se concentreaza iar pe arta locala, populara, jucarii, scene locale.

Din mai 1926 semneaza un contract cu scriitorul Anita Brenner pentru $1,000 prin care se obliga sa ilustreze cu fotografia o carte despre Mexic. Calatoreste prin tara cu Modotti si Brett in cautarea de arte si mestesuguri mai putin cunoscute. Brenner trebuia sa primeasca trei printuri de la negative 400 8×10, asa ca a lucrat la ele pana in noiembrie.

La intoarcerea din calatorie relatia cu Modotti se deteriorase, asa ca Edward Weston se reintoarce cu fiul in California si nu mai revine in Mexic.

Revine la studioul sau din Glendale, fost Tropico. In februarie incepe o serie de nuduri ale unei dansatoare Bertha Wardell. O cunoaste pe pictorita Henrietta Shore, canadiana, de la care imprumuta niste scoici, cochilii. Cea mai cunoscuta fotografie din aceasta perioada e din 1927 si se numeste Nautilus. In septembrie, Weston are o expozitie majora la Palace of the Legion of Honor in San Francisco-il intalneste la deschidere pe Willard Van Dyke, care avea sa ii faca cunostinta cu Ansel Adams.

O excursie din mai 1928 in Desertul Mojave, impreuna cu fiul sau, va permite explorarea si definirea fotografiei de peisaj ca forma de arta. Se muta mai tarziu in acelasi an in San Francisco, alaturi de baiat. Lucreaza intr-un studio micut detinut de Hagemeyer. Se muta pe inceput de 1929 in casuta lui Johan Hagemeyer din Carmel, de unde facea mereu calatorii scurte in Point Lobos, unde fotografia si a tot fotografiat pana la finalul carierei. Aici isi perfectioneaza si compozitia fotografica.

In aprilie 1929 o cunoaste pe Sonya Noskowiak, fotograf, la o petrecere si incepe sa locuiasca cu ea si sa ii fie iubita. Devine modelul sau, muza, asistenta, sta cu ea doar cinci ani. Din 1930, fotografia lui Weston se concentreaza pe legume, fructe, ardeii verzi fiind cei mai interesanti in fotografiile sale.

Are mai multe expozitii, inclusiv in New York din 1930 pana in 1931, dar si in Paris, San Francisco. Dupa problemele economice nationale din 1929, Weston s-a vazut nevoit sa isi ajute financiar si ceilalti trei copii si sotia.

In 1932 apare prim carte dedicata muncii sale, The Art of Edward Weston, mai tarziu, in noiembrie 1932, apare si Group f/64, expozitie comuna cu alti fotografi celebri cu 80 de printuri, deschisa la muzeu.

1933 vine cu achizitia unei camere 4 × 5 Graflex, mai compacta decat vechea camera foto. Incepe imediat sa fotografieze de aproape nuduri. Din 1934 incepe alt capitol definitoriu pentru viata sa: o intalneste pe Charis Wilson la un concert, iar in aprilie ii face deja poze nud si e indragostit de ea. Mai traia cu Noskowiak in acea perioada, dar se muta in doua saptamani dupa ce o cunoaste pe noua iubita

1935 vine cu probleme economice mari pentru Weston. Se muta in Santa Monica Canyon, California, inchide studioul foto din Carmel, deschide alt studio cu fiul sau, Brett. Wilson era singura femeie alaturi de care Weston traia o dragoste intensa de cand avusese o relatie cu Flora. Fotografiile nud cu iubita au fost o constanta in perioada ce a urmat.

Deschide Edward Weston Print of the Month Club, vanzand fotografii pentru 5 dolari pe luna abonament.

La sugestia lui Beaumont Newhall, Weston aplica pentru un grant important al Guggenheim Foundation, trimitand 35 de fotografii interesante pentru evaluare. In martie 1937 deja Weston primea notificarea pe care o astepta, avea grantul dorit, prima data dat unui fotograf. Anual primea $2,000, un singur an a primit banii, plus ca a mai castigat din oferirea de fotografii editorului de la AAA Westway Magazine, 8-10 pe una pentru 50 de dolari in timpul calatoriilor, si inca 15 dolari bonus lunar pentru alte servicii legate de fotografii.

Cumpara masina noua, asa ca putea sa mearga si sa fotografieze ce dorea, oriunde. Din calatorii Weston a avut 1260 negative. Divorteaza si de sotie, de care statea departe de mai bine de 16 ani.

Primeste iarasi, dupa ce aplica pentru grant, suport din partea Fundatiei Guggenheim. Isi face casa in Carmel Highlands, stabileste un studio pentru scris, unde scrie cateva luni despre tot ce a trait in calatoriile sale.

In 1939 e publicata lucrarea Seeing California with Edward Weston, cu fotografiile sale si texte de Wilson. Weston se casatorea cu Wilson in aprilie. Anul urmator publica si lucrarea California and the West.

Cand aproape nu mai avea bani din ultimul grant primeste invitatie sa ilustreze noua editie a Walt Whitman, Leaves of Grass. Urma sa primeasca $1,000 pentru fotografii and $500 cheltuielile de calatorie. Ce dorea aceasta insa era controlul artistic asupra fotografiilor. In mai incepe impreuna cu Wilson o calatorie ce cuprindea 24 de state, unde a avut 700-800 8×10 negative si zeci de portrete Graflex.

Decembrie 1941 e momentul atacului de la Pearl Harbor. SUA intra in Al Doilea Razboi Mondial. In 1942 organizeaza doar si printeaza negativele din calatorie. 49 fotografii sunt selectate pentru publicare. Point Lobos e inchis pentru public ani buni. Weston continua sa fotografieze pisici acasa si sa isi caute de treaba. The Cats of Wildcat Hill e lucrarea sa cu pisici, publicata in 1947.

1945 aduce schimbari majore pentru Weston. Are deja simptome ale bolii Parkinson, probleme psihice, nu mai poate fotografia. Se desparte si de sotie.

In februarie 1946, Weston are o expozitie retrospectiva la Museum of Modern Art in New York. Au fost expuse doar 250 fotografii si 11 negative. A vandut din ele suficiente cat sa aiba o perioada din ce trai. Mai tarziu in acelasi an Weston a primit o cerere de la Dr. George L. Waters de la Kodak sa realizeze transparente 8 × 10 Kodachrome pentru campania de publicitate.

Cum Weston nu lucrase in color pana atunci, dar a acceptat pentru bani, primea 250 dolari per fotografie. Din 1947 isi cauta asistent pentru ca boala Parkinson avansase… Dody Weston Thompson l-a contactat pentru un loc de munca. Incepand cu 1948 devine asistentul sau full-time. Point Lobos a fost locul ultimelor sale fotografii in 1948… Ultimul negativ a fost cel al unei fotografii denumite Rocks and Pebbles, 1948.

A lucrat in continuare alaturi de asistent si baieti ca sa catalogheze imaginile, fotografiile pentru publicari, supraveghind totul. Are o retrospectiva foto la Musee National d’Art Moderne in Paris, in 1950. Printeaza si publica fotografii in portofoliul aniversar A 50-a Aniversare.

Pana in 1956 a reusit sa aiba alt proiect gata, The Projects Prints, opt seturi de printuri 8″ × 10″ din 830 negative. Smithsonian Institution a expus 100 printuri intr-o expozitie majora, The World of Edward Weston.

Edward Weston a murit acasa, la Wildcat Hill, in ziua de Anul Nou, in 1958. Fiii sai au aruncat cenusa in Oceanul Pacific intr-o zona cunoscuta ca Pebbly Beach in Point Lobos. Mai tarziu plaja respectiva a fost redenumita Weston Beach. La momentul mortii a avut 300 dolari in contul bancar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.