Istoria gentilor pentru camera foto si protectiei pentru camere

Inca de la aparitia camerei foto cu design modern a fost nevoie de o protectie, mai ales cand te deplasai si trebuia sa ai grija de aparatul foto. Daca la inceput o protectie din piele tare, dura, era suficienta si te obisnuiai pana la urma cu ea si cu greutatea, pe masura ce a trecut timpul si pretentiile fotografilor au crescut gentile pentru camere foto au inceput sa castige teren si sa devina un standard pentru fotografi amatori si profesionisti.

Geanta pentru camera foto este o „inventie” a secolului 20, gandita special pentru a avea cu tine camera si tot echipamentul, accesoriile, ca sa ai acces la ele imediat. Gentile au fost inlocuitoarele firesti pentru husele, carcasele din piele oferite la primele camere.
Prin anii 1970, fotografii de razboi si cei care documentau diverse evenimente foloseau genti, rucsacuri de pescuit realizate de companii britanice, Brady si Billingham. Billingham a vazut ca gentile lor care rezistau la contactul cu apa si erau din materiale moi erau populare in randul fotografilor, asa ca au modificat produsele si le-au captusit mai bine ca sa protejeze camera si accesoriile. Sa nu uitam de producatorul de jachete Barbour din Londra, care ajunsese si el popular printre fotografii care isi doreau altceva de la protectia din piele pentru camera. Deci de la Brady si Billingham avem gentile pentru camera cu designul si utilitatea din prezent.
In 1975, fotojurnalistul Jim Domke a vrut sa aiba o geanta in care sa iti tina toate echipamentele de la camera si a lucrat alaturi de un producator de corturi pentru un prototip din panza tare precum cea de la corturi. La Conventia Nationala Republicana din Kansas, din 1976 noul prototip a avut un impact major, asa ca s-a trecut mai departe pentru a modifica designul si a avea o aranjare verticala. Primele 20 de genti pentru camera dupa designul sau s-au vandut imediat si au fost extrem de populare. Un editorialist de la publicatie, care se ocupa de articole despre fotografie, a promovat produsul si s-a oferit sa ajute la vanzare. 100 de comenzi au venit instant. Asa ca de la vanzarea doar catre fotografi, Domke vindea tuturor celor interesati.
Domke a vandut compania firmei Tiffen in 1990. Tiffen mentine linia F-2 de genti pentru camere foto in amintirea istorie facute de Domke.
Trebuie tinut cont de faptul ca pana la aceste genti sofisticate si cu design potrivit pentru camerele moderne si tot ce aveau pe langa ele, camerele primeau doar niste carcase in care incapeau ele si poate unul doua accesorii in alte carcase speciale, toate din piele tare. De altfel, pana la invetarea SLR-urilor si camerelor cu telemetru nu s-a schimbat nimic la protectiile pentru aparatele foto. Ce s-a schimbat poate au fost protectiile pentru camera care se puteau lasa in jos rapid, pentru acces mult mai simplu la camera.
De la sistemele cu obiective care se schimbau, fabricate pentru inceput de Leica, geanta pentru camera a devenit mai putin atragatoare pentru o perioada, protectia pentru camere era mai mare si avei spatiu mai mult pentru obiective si accesorii. Pielea tare se pastra, fara captuseala si protectie reala. Era un loc pentru rolfilm, pentru blit, obiectiv, intr-adevar, in aceste protectii din piele, greutatea devenea insa prea mare, nu se oferea deloc flexibilitate. Unii fotografi foloseau un fel de gentute de umar, tot grele, dar macar mai flexibile si ceva mai moi la atingere.
Jurnalistii de la Philadelphia Inquirer aveau masini la dispozitie, asa ca isi tineau camerele in protectiile din piele tare in portbagaj. Mai tarziu s-a trecut la un sistem de grup de masini, asa ca fotografii erau nevoiti sa ia cu ei totul, inclusiv camerele, pentru ca nu stiau unde vor merge si ce vor avea de facut.
Din anii 1970, pe la jumatatea lor, cand fotografii amatori au inceput sa fie tot mai multi si fotografia era deja pentru toata lumea, au aparut si multe variatii si tipuri de design pentru gentile pentru camere foto-aveai genti pentru umar, pentru o singura camera, genti mai mari pentru mai multe accesorii si chiar mai multe camere.
Inainte de acest moment mai erau producatori ce aveau genti si protectie pentru camere din materiale mai moi, cu logo pe ele, dar aveau spatii prea mari, fara elemente de design utile clientilor. Un producator de genti din piele pentru camere s-a razgandit si a produs genti pentru golf si accesorii golf, pentru ca erau mai profitabile.
De ce a fost F-2-ul asa de popular? Avea 12 compartimente, buzunare ca sa ai ce pune in ele, cat doresti, cureaua de prindere sustinea intreaga geanta. S-a adaugat si o captuseala cu patru compartimente ca sa poti organiza accesoriile si tot ce ai mai mic pentru camera. Geanta era fabricata din panza de bumbac mai groasa, deci respira si nu aparea condensatia la interior. Geanta este populara si printre cei care au inceput sa foloseasca doar camerele digitale.
In vremurile noastre, doua noi companii producatoare de genti pentru camere foto au aparut, Think Tank Photo si MindShift Gear, patronul fiind castigatorul Premiului Pulitzer pentru fotografie din 2005, Deanne Fitzmaurice. De la calatoriile cu avionul a pornit si ideea noilor tipuri de design pentru gentile vandute. Asa au aparut si gentile cu role pentru echipament si camere foto mai grele, numai bune de luat in calatorie, dar si gentile pentru umar pentru camerele mai mici si accesorii mai putine, esentiale.
Si ceva interesant: noile tipuri de genti permit sa ai acces la camera fara sa scoti tot ce e in geanta, datorita unui compartiment special. Cam toate gentile pentru camere vandute de compania lui Fitzmaurice sunt negre ca sa te fereasca si de hoti.

1 thought on “Istoria gentilor pentru camera foto si protectiei pentru camere

  1. Foarte fain articolul. Cred ca singura geanta Domke care este inca facuta in USA este F2-ul. Am una. Este bulletproof, si o recomand oricui vrea o geanta clasica, fara moarte. Din randul rucsacilor moderni, am un tamrac anvil 27 de vreo 8 – 9 ani, folosit la greu, care inca arata extrem de bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.