Perspective unice pentru fotografii reusite si originale de fiecare data

Alegerea perspectivei originale, unice in fotografie este extrem de dificila daca nu ai experienta.

Perspectiva in fotografie este o modalitate de a reprezenta obiecte 3D in imagini. Cu ajutorul unei perspective atent alese poti sa redai bine profunzimea si volumul. Fotograful profesionist cu experienta alege sa selecteze si sa accentueze aspectele ce tin de perspectiva pentru a realiza un cadru vizual puternic si expresiv pentru principalele elemente ale imaginii.

Din perspectiva celui care vede fotografiile, perspectiva aleasa de fotograf poate sa contribuie la crearea sentimentului, perceptiei imaginii, fotografiei. Dar care ar fi cele mai bune perspective originale pentru fotografiile unicat, profesioniste?

Cele mai bune perspective pentru fotograful profesionist

Se vorbeste adesea despre perspectiva aeriana, de perspectiva liniara, creste dramatismul cadrelor suprinse, in include si pe privitor in fotografie. Fotograful se foloseste de unghiuri, distanta focala diferita, setari speciale ale camerei, apertura, pentru a creste sau a descreste perceptia perspectivei in fotografia pe care o face.

Practic profesionistul joaca cu relatia dintre marimea obiectelor din fundal, mijlocul fotografiei si planul din spate. Obiectele din prim-plan vor fi mai clare, cele care se afla in spatele lor vor fi mai greu de observat in mod clar, mai micute. „Adancimea” imaginii sau profunzimea fotografiilor se obtin in acest fel.

Cu lumina, culori, umbre, umbrele din fotografii vor avea efect de ceata, culorile se folosesc pentru a da impresia de profunzime, adancime. Vei avea nevoie de obiecte luminate sau cu lumina mai puternica in fundal si obiecte mai intunecate sau neluminate in fata.

Alt exemplu bun de perspectiva interesanta pentru fotografia profesionista este perspectiva zero. Totul e perfect orizontal pe ecranul de control al camerei foto, viewfinder, fotografiile vor fi 2D.

Ea e complementara perspectivei liniare, cel mai bun exemplu aici e cel clasic, o sosea care pare ca se ingusteaza pe masura ce privim tot mai departe si fotografia e concentrata pe orizont, pare ca dispare intr-un singur punct de pe orizont. Asa apare profunzimea in fotografii.

Perspectiva aeriana, amintita deja, este creata de multe ori de conditiile meteo. Poti sa o obtii daca mergi pe munte si faci o fotografie unei poienite sau vai de la poalele sale cand nu e innorat afara. Fundalul va parea indepartat tare si profunzimea in fotografie va fi peste asteptari. Cu cat te indepartezi de orizont cand alegi perspectiva aeriana, cu atat vei avea mai putin contrast, mai putina saturatie in fotografie, la nivel de culori, mai putine detalii.

O perspectiva interesanta, pe care o poti folosi, e si cea curbilinie. O poti obtine rapid cu obiective speciale „ochi de peste” , imaginea pare ca se „indoaie” in jurul unui punct central sau in jurul unui subiect.

Perspectiva „doua puncte” este excelenta pentru un fotograf cu experienta. Foloseste doua puncte de convergenta pentru a da impresia de adancime si retragere. Va fi foarte buna daca ai de gand sa fotografiezi unghiuri ale unei strazi sau peisaje urbane complexe, foloseste si linii diagonale.

Perspectiva „trei puncte” vine cu trei puncte de convergenta, senzatia de profunzime e si mai puternica, iar dimensiunile fotografiilor sunt mai pronuntate. Fotografii folosesc deja aceasta perspectiva pentru peisaje, pentru linia orizontului, pentru teren, pentru un punct pe un obiect din prim plan, convergand la trei puncte.

Perspectiva cinematica e cea mai spectaculoasa dintre toate, foloseste doar legile fizicii si unghiurile camerei foto pentru a realiza iluzia 3D intr-un spatiu 2D. Sunt utilizate unghiuri diferite, distante focale variate, miscari ale camerei, iluzia de profunzime si miscare este uimitoare.

Perspectiva fortata este populara printre fotografii cu experienta vasta, totul pare o iluzie cand privesti fotografiile realizate cu ea. Stii deja de ea si ai vazut-o peste tot-de exemplu o fata pare ca tine in mana Turnul Eiffel, pe malul marii un turist tine soarele la apus in mana, pe umeri, imitandu-l pe Atlas.

Perspectiva atmosferica va functiona cel mai bine cand e ceata densa afara. Obiectul din departare va fi mai luminos, cel din fata va parea mai intunecat. Vei avea o transfuzie superba de culori si straturi la nivel de obiecte fotografiate.

Alte perspective interesante de folosit in fotografiile inedite, profesioniste:

  • Perspectiva sus/jos-de obicei ce uiti inainte cand mergi pe strada. Dar daca vrei fotografii excelente vei indrepta aparatul in jos sau in sus si vei fotografia subiectii si obiectele dintr-o cu totul alta perspectiva, una neasteptata;
  • Perspectiva de jos in sus-te intinzi la nivelul solului si indrepti aparatul in unghi de 45-60 grade inspre cer;
  • Perspectiva prin obiecte diverse-de la globuri de cristal, pahare, orice obiecte cu transparenta, nise diverse de prin ziduri, jaluzele, cabine telefonice, orice loc ar fi perfect pentru aceasta perspectiva;
  • Perspectiva in care umpli cat poti de mult cadrul-evita sa ai prea mult fundal cand fotografiezi natura, copaci, plante, flori, vei avea un intreg copac si poate tot cerul din jurul sau si perspectiva va fi cu adevarat unica, mai adaugi si zoom si ai fotografia ideala;
  • Perspectiva in care ai deja ceva amplasat in prim plan-permite obiectului din prim plan sa te ghideze cand faci fotografii si sa ghideze ochiul privitorului spre fundal. Ideea este ca privitorul fotografiei sa vada dincolo de prim plan si sa descopere ce e in fundal. Te poti juca si cu focusul ca sa ascunzi putin fundalul sau sa il scoti in evidenta si mai tare. E o tehnica ce merge de minune cu perspectiva fortata in fotografie;
  • Perspectiva obtinuta cu oglinzi si reflexii-foloseste orice reflecta lumina pentru a obtine perspective unice. Sticla, geamuri, bile de cristal, de sticla, cladiri cu ferestre mari.

Care sunt cele mai frecvente greseli cand folosesti perspectiva in fotografie si de care ar trebui sa te feresti daca iti doresti fotografii unice si perfecte?

  • Nu tii cont de liniile din cadru si cum converg, daca sunt divergente si cum anume;
  • Ignori complet pozitia camerei foto in relatie cu subiectul sau obiectul din cadru, ai subiect prea mare sau prea mic in cadru ca urmare a acestei ignorante;
  • Folosesti obiective foto care nu sunt suficient de „largi” ca sa poata incadra toata scena fotografiata, fotografia rezultata va parea foarte aglomerata;
  • Nu folosesti teleobiective pentru a compresa perspectiva, subiectul ar putea sa apara mai aproape decat e in realitate;
  • Nu te folosesti de regula treimilor in fotografie cand te gandesti la compozitie, fotografiile devin neinteresante si dezechilibrate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.