Paul Strand si fotografia ca arta in secolul 20

Fotografia de portret si arta fotografica, doua "arme" pe care Paul Strand a stiut sa le foloseasca.

Bazele fotografiei ca arta in secolul 20 au fost puse de Paul Strand. Desi numele poate nu va spune nimic, Strand a acoperit diverse subiecte si a fotografiat in toata lumea, Americi, Europa, Africa. Cu influente moderniste in fiecare fotografie sau film realizat, Strand a invatat rapid sa descopere frumusetea vietii urbane in fiecare colt al orasului si abstractiunile formale, portretele de strada perfecte. Un adevarat profesionist, Paul Strand isi ocupa locul in istoria fotografiei si ramane o personalitate marcanta a anilor de glorie ai fotografiei profesioniste dusa la rang de arta adevarata.

„Lumea artistului este nelimitata. Poate fi gasita oriunde, departe de locul in care traieste sau la cativa pasi de el. Se afla mereu langa el”. Asta a fost credinta lui Paul Strand, fotograf si realizator de film american. Impreuna cu fotografi modernisti celebri, Alfred Stieglitz sau Edward Weston, Strand a pus bazele fotografiei ca arta in secolul 20. Din operele sale transpare dragostea si respectul pentru umanitate, culturi si oameni.

Cu toate ca viata sa nu a fost una atat de usoara si a avut multe momente cand putea decide sa renunte la pasiunea sa, fotografia, si sa faca altceva, Paul Strand a continuat sa lupte pentru visul sau si sa se daruiasca total fotografiei si filmului intr-o incercare de a aduce in fata publicului sau tot ce e mai frumos in fata obiectivului aparatului foto.

Paul Strand s-a nascut in 1890, pe 16 octombrie. Numele sau era la nastere Nathaniel Paul Stransky. Primii ani de viata i-a petrecut in New York City. A mers la o scoala din oras, fiind ghidat de Lewis Hine, un renumit fotograf documentarist. Paul a fost interesat dintotdeauna de fotografie si de universul fotografic, insa vizita la galeriile lui Alfred Stieglitz si Edward Steichen impreuna cu Hine l-a determinat sa ia in serios pasiunea sa pentru fotografie.

Membru in Clubul Camera, Strand a inceput sa lucreze la o companie de asigurari dupa ce a absolvit in 1911. Mai tarziu, in acelasi an, a devenit fotograf comercial si lucra pe cont propriu. El s-a dedicat fotografiei in totalite si a fost ghidat de mentorul sau Stieglitz. La baza muncii sale in zona fotografiei avea trei principii: miscarea in oras, abstractizarea si portretul de strada.

In 1916, toate fotografiile sale realizate intr-o perioada scurta de timp au aparut in Camera Work. In paralel cu fotografia dusa la rang de arta Strand s-a ocupa si de filmari. In 1921, alaturi de Charles Sheeler, Strand a lansat primul sau film, „Manhattan”, un film mut despre viata de zi cu zi din New York. Peste 15 ani producea alt film, „Redes”, pentru guvernul mexican, lansat in SUA cu titlul „The Wave”.

Alte filme la care a lucrat in cariera sa au fost „The Plow that Broke the Plain” (1936), „People of Cumberlands” (1937) and „Native Land” (1942). In toate aceste filme a subliniat importanta aspectului social.

Preocupat mai mult de fotografia statica, Strand a fost nevoit sa foloseasca camerea obscura a altor fotografi intre 1933 si 1952 pentru ca nu avea una proprie.

Membru fondator al Photo League (1936), Paul Strand a incercat sa ofere cele mai bune fotografii de la proteste politice, de la activitati sindicale comune presei radicale. Mai tarziu s-a orientat spre clasa muncitoare si spre proiecte locale.

Anul 1922 a fost unul important pentru Strand, pentru ca s-a casatori cu Rebecca Salsbury. Dar a divortat si s-a casatorit peste 13 ani cu Virginia Stevens. A divortat si de ea peste 14 ani si s-a casatorit cu Hazel Kingsbury in 1951. In ultimii ani de viata a lucrat alaturi de sotia sa Hazel.

In 1948, CBS a avut o colaborare cu Strand pentru o fotografie speciala care aparea intr-o reclama cu sloganul „It is Now Tomorrow”.

Din 1949 s-a mutat in Franta unde avea sa isi petreaca si restul vietii. A facut filme, a fotografiat diverse aspecte ale vietii din Orgeval, Franta. Pe 17 ianuarie in acel an a semnat adeziunea fata de liderii Partidului Comunist.

Nu a invatat niciodata sa vorbeasca in franceza, desi a stat in Franta mai bine de 27 de ani. Si-a concentrat toate eforturile in directia unei vieti creative, dinamice.

Filmele si fotografia nu au fost de ajuns pentru Strand. A publicat si multe carti, prin care amintim si: Time in New England (1950), France in Profile (1952), Mexican Portfolio (1967) sau Living Egypt (1969).

In ultimi 20 de ani de viata Paul Strand a primit multe distinctii si premii pentru toata munca sa, inclusiv un premiu de la American Society of Magazine Photographers, in 1963, medalia David Octavius Hill, 1967 si Premiul Arhivelor Suedeze de Film in 1970.

Strand a incetat din viata dupa o lunga suferinta pe 31 martie 1976, la locuinta sa din Orgeval.

Cunoscut pentru fotografia abstracta, Strand s-a reintors la fotografia statica in ultimii ani din viata. Paul Strand ramane unul dintre cei mai buni si mai talentati fotografi din lume, in vreme ce operele sale, fotografiile, filmele, sunt un exemplu de creativitate si de vointa, profesionalism pentru toti fotografii amatori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.