Noul senzor de la Sony aduce o gama dinamica mai buna si garanteaza mai putin “zgomot”
Orice fotograf profesionist s-a lovit cel putin o data, daca nu de mai multe ori de probleme legate de gama dinamica si de zgomotul in fotografie. Cei doi termeni sunt destul de complicati si nu sunt intelesi pe deplin, asa ca fotografiile finale s-ar putea sa fie unele greu de procesat si de folosit daca nu stii ce ai de facut si ce camere foto si telefoane sa alegi. Dar ce reprezinta acesti doi termeni si de ce sunt atat de importanti in fotografia moderna?
Gama dinamica in fotografie nu este altceva decat intervalul dinamic sau diferenta dintre tonurile cele mai intunecate si cele mai usoare, pur negru si alb pur. In esenta e mai mult despre cat de mlt pot varia punctele cele mai luminoase din imagine in raport cu punctele cele mai intunecate, dar fara a afecta detaliile dintr-o singura expunere. Cu cat gama dinamica e mai mare, cu atat ai fotografii cu un contrast mare intre lumini si umbre. Aceasta gama dinamica devine utila cand vrei sa fotografiezi rasarituri si apusuri.
La o fotografie cu rasarit si apus se pierd multe detalii si nu e vina ta. E vina limitarilor gamei dinamice a aparatului foto. Cam toate camerele, profesioniste sau nu, se vor lovi de aceste limitari. Profesionistii stiu deja ca exista doua tipuri de gama dinamica, cea a subiectului si cea a camerei. Primul tip este o masuratoare a gamei intensitatilor luminii de la umbre la lumina puternica. Cand e lumina slaba gama dinamica e foarte mica. Cand e soare afara gama e foarte mare si depaseste gama pe care o poate suporta camera foto.
Camere diferite si senzori diferiti vor avea game dinamice mai mari sau mai mici. De vreme ce gama dinamica a subiectului nu depaseste gama dinamica a camerei foto expunerea fotografiei va fi in continuare perfecta. Dar daca gama dinamica a subiectului este mai mare decat cea a camerei, o parte a subiectului va fi subexpusa sau supraexpusa. Histograma te ajuta sa iti dai seama daca ai o gama dinamica a subiectului peste cea a aparatului foto.
Cu cat gama dinamica e mai mare, cu atat vei avea si camere foto mai scumpe. Cand nu e nevoie de foarte mult contrast se poate renunta la o gama dinamica foarte mare si de aici si pretul camerei foto se va micsora considerabil.
E foarte simplu sa intelegi diferienta dintre gama dinamica mare si una mica. Privesti ce se afla in fata obiectivului si cauti contrastul puternic. De exemplu, in natura, padurile vazute intr-o zi cu mult soare ofera contrast puternic si iti permit sa explorezi cat vrei gama dinamica. Umbrele frunzelor si copacilor de deasupra ta, daca esti in padure, zonele de lumina mai puternica, toate iti vor fi de folos daca studiezi gama dinamica a subiectului si a camerei foto. In momentul in care sunt nori pe cer, e cam intunecat aceleasi fotografii facute in padure vo avea gama dinamica redusa, deci va fi foarte usor sa faci orice fel de fotografie daca gasesti unghiul potrivit si o lumina cat mai buna.
Maximizarea calitatii fotografiilor nu se reduce doar la intelegerea gamei dinamice. Trebuie sa stii si ce e cu „zgomotul” in fotografie. Zgomotul in fotografie e ca un voal granulat pe care il vezi in cazul unor fotografii cu putine detalii, care nu arata bine deloc. Chiar si cand faci o fotografie de test fara sa iei capacul de pe lentila obiectivului tot nu ai o fotografie in totalitate neagra. Apar pixelii decolorati, imperfectiuni, zone in care pare ca exista ceva, desi nu e.
Tehnic vorbind vei avea mereu zgomot in fotografiile tale. Nu ai ce sa faci ca sa previi zgomotul in fotografie. Este mai degraba vorba despre o proprietate fizica a lumii si a fotografiilor. Exista de altfel doua tipuri de zgomot, cel de la realizarea fotografiei si cel digital. Rezultatul e acelasi, pixeli care sunt uneori prea luminati, prea intunecati, decolarati.
Primul tip de zgomot se mai numeste si zgomot produs de fotoni si e generat de… fotonii din inamici si de „haosul” aparitiei lor. Lumina emite si reflecta tot ce putem vedea, insa nu avem un mod organizat aici. De aici rezulta si zgomotul in fotografie.
Zgomotul digital sau electronic apare din cauza senzorului camerei foto si din cauza electronicii interne, de unde si multe imperfectiuni la fiecare fotografie. Zgomotul digital apare de fiecare data cand incercam sa fotografiem ceva si avem capacul pus la obiectiv, in vreme ce primul tip de zgomot are impact mai mare asupra fotografiei.
Ce se poate face ca sa reduci din „zgomot”? Fotografierea in lumina mai buna ar fi singura solutie. Ideea e sa poti fotografia si capta mai mult „semnal” ca sa scapi de zgomot, adica fotografia sa aiba cat mai multe „date” pe care sa le poti prelucra dupa in programe de editare foto. Se va creste viteza obturatorului, apertura va fi mai larga, scenele fotografiate vor avea mult mai multa lumina daca vrei sa scapi de zgomot cu orice pret. Nu incerca sa reduci doar valoarea ISO-ului pentru ca nu vei face mai nimic, vei avea poze mai intunecate si la procesare in soft vei dezvalui fix zgomotul pe care iti doreai cu ardoare sa il ascunzi.
Sony si-a dat seama de multa vreme de aceste doua aspecte tehnice importante din fotografie, asa ca inca din 2021 a inceput sa vorbeasca despre dezvoltarea unui nou tip de senzor care era capabil sa „adune” de doua ori mai multa lumina decat senzorii conventionali, reducand si zgomotul din fotografie. Ideea era sa se imbunatateasca simtitor fotografiile facute cu aparatul foto.
Anul acesta avem deja produsul despre care se vorbea doar la nivel de concept. De obicei, senzorii de imagine normali aveau fotodiode si tranzistori pixeli pe acelasi substrat, insa cu noul design se poate separa totul in doua substraturi diferite. In februarie 2022, Sony a mers mai departe si a detaliat si cum mergea senzorul lor, insa era in japoneza, asa ca nu intelegeam prea bine ce se intampla. Sony a inteles problema si a venit anul acesta cu o animatie video in care explica toata tehnologia din spatele senzorului lor de top.
Senzorul despre care se tot discuta este de gasit pe noul Xperia 1 V, telefon smart deja anuntat. Marimea sa fizica nu e impresionanta, dar e mai mic decat un Type 1. Si cu toate astea gama dinamica e uriasa pentru un smartphone, performantele camerei foto in lumina slaba sunt deja stelare.
Se previne usor subexpunerea si supraexpunerea, fotografiile nu mai au atat de mult zgomot, sunt de calitate superioara, chiar si cand se vor face in lumina slaba. Se dubleaza nivelul de saturatie din semnal relativ fata de senzorii de imagini conventionali. Cam toate fotografiile facute vor arata aproape la fel cu imaginile percepute de ochiul uman sanatos.
Sony stie deja ca ajustarea expunerii in lumina slaba nu va face decat sa ofere fotografii prea luminoase si prea mult zgomot. Dar cu noul lor senzor aceste probleme sunt istorie. S-a marit si dimensiunea tranzistoarelor de amplificator pentru a reduce si mai mult zgomotul din fotografie. Nu s-a marit dimensiunea senzorului si cu toate astea putem fotografia orice in intuneric, in lumina slaba. Pielea umana si cerul instelat, cerul noaptea vor putea fi fotografiate fara probleme chiar si in cele mai vitrege conditii raportat la lumina. Pe viitor senzorul va ateriza si pe alte telefoane avand in vedere cat de important este pentru Sony…