Cele mai ciudate filtre pentru obiectivele foto
Obtinerea unei fotografii cu o doza de inedit si de neobisnuit este tot ce isi doresc fotografii profesionisti. Vrei sa surprinzi, sa vii cu fotografii neasteptate si sa cuceresti. Asa ca esti dispus sa apelezi la tot felul de trucuri. Folosirea unor filtre pentru obiectivul foto ar putea fi o alegere excelenta ca sa nu te mai chinuiesti inutil in faza de procesare a imaginilor:).
Filtrele pentru obiectivele camerelor foto sunt niste elemente din sticla sau din gelatian, transparente, translucide uneori, care se ataseaza usor in fata obiectivului. Protejeaza lentilele obiectivului, altereaza caracteristicile luminii care trece prin obiectiv si adauga efecte speciale, culori imaginilor obtinute la final. Se schimba practic dinamica luminii care intra in obiectiv, va fi nevoie de schimbarea expunerii pentru a compensa modificarile facute. Fiecare filtru are un factor specific.
De obicei, folosim filtrele pentru obiectiv cand avem nevoie de control mai mare asupra lumininii care intra in obiectiv, depinde doar de fotograf ce vrea sa obtina prin montarea filtrelor. Pe piata avem filtre UV, transparente, care blocheaza lumina ultravioleta ca sa ai fotografii facute pe timp de zi ceva mai clare, filtre de polarizare, daca ai nevoie de un cer ceva mai inchis la culoare cand e prea multa lumina in zona respective, scade contrastrul dintre nori si cer, scapi si de lumina reflectata atat de tare, de reflexiile de la nivelul apei, sticlei.
Filtrele pentru obiectivele foto pentru echilibrarea culorii sunt foarte cautate si folosite mai ales de catre fotografi profesionisti, sunt bune pentru a schimba cat de mult vrei in cazul sursei de lumina, la nivel cromatic, va fi afectata „culoarea luminii”-85B si 80A sunt doua filtre standard pentru compensare in cazul echilibrului culorilor, fara al doilea filtru fotografiile ar putea fi portocalii-rosiatie cand de exemplu ai apusul de fotografiat.
Sa nu uitam de filtrele pentru densitatea neutra, se reduce uniform cantitatea de lumina ce intra in obiectiv, e foarte bun cand contrastrul e prea mare intre fundal si elementele importante dintr-o fotografie pe care vrei sa o realizezi-obtii detalii mai multe, blur pe miscare de o calitate mai buna.
Filtrele pentru „soft focus” reduc claritatea unei imagini, dar foarte usor, sunt ideale pentru fotografii potret facute de la distante foarte mici fata de subiecti, se ascund imperfectiunile pielii cu un efect ca de matase-se pot folosi si cand se fotografiaza monumente sau peisaje.
Filtrele pentru fotografii in alb-negru deschid la culoare culorile similare si le inchid pe cele opuse, fotografia in alb si negru va avea contrast mai puternic. Se pot cumpara filtre rosii, portocalii, galbene, verzi, albastre de folosit in fotografii in alb si negru, cele rosii sunt cele mai cautate si cel mai simplu de folosit. Cele portocalii cresc contrastul intre tonuri in texturi diverse, caramizi, pavaje, sunt potrivite pentru fotografie urbana, fotografie abstracta, cele galbene sunt si mai subtile decat cele portocalii, sunt potrivite pentru incepatori, cele verzi sunt mai mult pentru fotografii reusite in natura, cerul poate fi ceva mai deschis la culoare cu ele, deci mare grija cand sunt utilizate.
In fine, cele albastre atrag atentia asupra cetii fotografiate, schimba atmosfera din fotografii, dar de la inceput trebuie sa fotografiezi cu setari pentru fotografii alb si negru, sa ai fotografie in alb-negru daca vrei sa nu te chinui prea mult la procesari.
Acum stim ce e cu filtrele pentru obiectivele foto si intelegem cum functioneaza. Sa vedem si care ar fi cele mai ciudate alegeri pe care le-ai putea face daca esti fotograf profesionisti si vrei sa ai fotografii peste asteptarile clientilor tai, cu efecte neobisnuite aplicate.
Soratama de la Zenjix ne-a atras atentia inca de la prima fotografie cu produsul. E vorba de un filtru de 72mm cu o sfera din sticla in centru. Este creat doar pentru obiectivele macro pentru a permite concentrarea pe ce e in fata obiectivului din perspectiva… sferei.
Nu putem vorbi despre focus, fotografia se face din afara sferei si focusul e cu totul altul. Nu aduce insa nimic nou, fotografii si cei din lumea filmului foloseau sferele de sticla de ani buni. Insa e prima data cand o sfera din sticla e atasata de un filtru normal pentru obiectiv.
Si efectul obtinut cand ai filtrul ciudat pe obiectiv e senzational, pare ca sfera pluteste pur si simplu in fata aparatului foto. E importanta si distanta fata de obiectiv pentru ca bila din sticla sta pe o parte a filtrului ce se afla fix in fata camerei, asa ca e nevoie si de o tubulatura speciala cumparata separat.
Se mai poate aminti aici de: filtrele cu prisme, sticla care seamana cu o prisma, filtrele care adauga ceata la orice fotografie, filtrele pentru a simula miscarea luminii in fotografii, filtrele cu prisme lineare incorporate, pentru efecte de dublare a elementelor din fotografii, filtrele pentru adaugarea efectului de stea in zonele luminate, filtrele pentru adaugarea unei aure luminoase in jurul elementelor luminate din poze, filtrele pentru obiectiv tip caleidoscop, filtrele pentru obiectiv diamant, pentru efecte dublare imagine excelente.
Si la dispozitivele mobile smart se pot atasa filtre, asa cum a demonstrat nu odata si Apple, producatorul celui mai bun telefon de pe piata, iPhone. Practic in lumea camerelor foto mobile se pot aplica fix aceleasi filtre ca si la obiectivele foto de la camerele compacte moderne, doar ca vor fi mai mici si vor avea si sisteme de atasare la modulul camerelor foto prezente pe dispozitive.
Deocamdata nu avem foarte multe filtre ciudate pe piata, dar in viitor vor mai aparea pe masura ce fotografii profesionisti vor veni cu si mai multe cereri pentru filtre altfel, dincolo de cele clasice si usor de folosit, cu efecte la care te astepti inca de la inceput, care nu surprind deloc.