Fotografia de concert sau de festival. Cum sa realizezi cele mai bune fotografii la astfel de evenimente?

Fotografia de concert sau de festival este mai greu de realizat din cauza conditiilor unice la care trebuie sa te adaptezi.

In comparatie cu alte tipuri de fotografii, cea de la concerte si festivaluri, alte evenimente publice asemanatoare este mult mai complicata. Nu controlezi conditiile in care fotografiezi, se pot intampla multe si poti sa nu ai un plan care sa functioneze mereu. Plus ca ai foarte multe setari de ajustat, ai unghiuri pe care le tot cauti pentru cele mai bune fotografii si s-ar putea sa te confrunti si cu situatii inedite. Cu toate astea, fotografia de concert ramane cea mai buna metoda prin care iti poti testa calitatile de fotograf profesionist si experienta in fotografia moderna.

La concerte si festivaluri nu ai intotdeauna lumina perfecta de care ai nevoie ca sa poti realiza cele mai tari fotografii si cele mai clare de multe ori. Depinzi de lumina de la sistemele de iluminat, de culorile pe care le au LED-urile, de toate efectele spectaculoase si de jocurile de lumini care mai mult te incurca.

La concertele live si festivaluri cu muzica live e si foarte greu sa poti fotografia ceva pentru ca e mereu actiune pe scena, miscare, asa ca echipamentele alese vor depinde de mediul in care vei fotografia si de tot ce se intampla in fata obiectivului foto. Sunt cateva setari de baza si modalitati de fotografiere care te vor ajuta sa ai cele mai bune fotografii indiferent unde are loc concertul sau festivalul.

Aparatul foto. Ai nevoie de o camera foto care sa se descurce foarte bine in lumina slaba. Un aparat foto care are mai putin „zgomot” pe fotografiile facute cu un ISO mai mare este excelent, la fel si cel care are senzorii ceva mai sensibili. Cu cat mai multi megapixeli are camera foto, cu atat mai bine, dar ai grija la marimea fisierelor finale. Camerele foto profesionale trebuie sa fie rapide, sa fie in stare sa fotografieze cele mai importante momente din timpul evenimentelor.

Obiectivul foto. Cum am discutat deja, lumina de calitate e marele tau dusman, mai precis lipsa unor conditii tipice, normale in care poti fotografia. Largimea/latimea f/stop trebuie sa fie de 2.8 maxim, daca e si mai mica aceasta valoare, cu atat mai bine. Cu cat e mai larga apertura, cu atat intra mai multa lumina si adancimea campului devine mai mica. La concerte ai si asa multa lume pe scena, instrumentisti, artisti, asa ca poti sa te concentrezi pe un subiect si restul sa fie in fundal cu efect de bokeh. E nevoie de un obiectiv foto rapid, de calitate, cu lentile de calitate. Atentie si la distanta de la care vei face fotografiile la concerte. Obiectivele cu unghi larg sau teleobiectivele, cele cu zoom ca obiectiv secundar ar fi alegeri excelente.

Cele mai comune optiuni pentru concerte ar fi obiectivele foto de 24-70mm, 50 mm, 70-200 mm.

Setarile aparatului foto. Poate cele mai bune setari pe care trebuie sa le faci neaparat cand mergi sa realizezi fotografii la concerte sau festivaluri tin de modul in care se fac fotografiile. Optezi pentru modul „rafala”, fotografii una dupa alta, sau focus continuu. Daca ai muzicieni, artisti, instrumentisti care se tot misca, sar, ai nevoie de primul mod, daca insa vrei sa te concentrezi doar pe un subiect de pe scena si sa il urmaresti pe masura ce se misca ai nevoie de modul focus continuu. Unele camere permit si ajustarea setarilor in functie de miscari, obstacole pe care le intalneste subiectul in mediul sau. Te mai poti juca cu luminozitatea, saturatia, filtrele pe care le ai la dispozitie, cu modurile automate adaptate in functie de situatia pe care o gasesti la concert. Alege formatul RAW daca vrei sa ai mai multa flexibilitate la editare si postprocesare.

Marginea exterioara a zonei unde se desfasoara concertul este importanta. Nu te grabi sa ajungi in centrul multimii pentru ca acolo vor fi si toti ceilalti fotografi veniti la eveniment. Daca vei fotografia scena si ce se intampla pe scena din marginea zonei de desfasurare a evenimentelor vei putea sa ai unghiuri mai interesante, compozitii mai interesante, fotografii diferite. Cand mergi in mijlocul multii ca sa incepi sa fotografiezi scena si artistii nu vei avea loc sa te misti, nu vei obtine unghiurile dorite si nici nu te vei putea misca repede ca sa fotografiezi si artistii care intra, ies din scena dintr-un unghi excelent.

Fa o minima documentare inainte de concerte. Incearca sa vezi cat dureaza melodiile interpretate, ce fac pe scena artistii, cum se comporta ca sa stii deja ce setari sa alegi si cum sa abordezi fotografiile de la concertul respectiv. De asemenea, e foarte bine sa mergi cand nu e public in zona unde se va tine concertul, la repetitii, ca sa vezi cum e lumina, cum se desfasoara totul pe scena, care ar fi cele mai bune unghiuri pentru fotografii reusite, care sunt zonele unde nu vei putea sta etc. Asa nu pierzi timp si momente importante din concerte cand ajungi in ziua evenimentelor si totul va merge mult mai bine si mai usor pentru tine.

Fii pregatit pentru neprevazut. Nu te gandi ca totul o sa mearga fix asa cum te-ai gandit tu si cum ti-ai planificat deja. Incearca sa iti faci tot felul de scenarii si sa ai setari prestabilite in caz ca ai nevoie pe loc sa modifici ceva pentru a obtine fotografii de calitate si foarte usor de prelucrat dupa. Flexibilitatea este cheia unor fotografii perfecte de fiecare data si unor albume foto de la concert demne de orice expozitie.

Intelege bine lumina pe care o vei avea si nu iti fie frica de lumina rosie. Aici e mult de discutat, asa ca ne vom rezuma la cateva sfaturi esentiale in functie de sursele de lumina si de natura lor. De exemplu, daca ai lumini albe care se tot misca, care devin puternice la un moment dat e nevoie de sincronizarea obturatorului, modul „rafala” e preferat in acest caz. Cand lumina de pe scena, din zona unde fotografiezi la concert este albastra, de culoare violet, verde e nevoie neaparat de un ISO mai mare si un obturator mai lent, cu viteza ceva mai lenta. Lumina portocalie si galbena este perfecta, nu esti nevoit sa faci ajustari pentru ca se apropie mult de lumina soarelui si de lumina naturala.

Lumina rosie distruge detaliile din fotografii de cele mai multe ori, asa ca se va transforma intr-un cosmar. Dar poti sa vezi si partea buna a luminii rosii si sa o folosesti in avantajul tau, ea aduce dramatism si schimbare de atmosfera in fotografii. Lumina in fundal pe scena e complicata, ai fundalul cu multa lumina, partea din fata a scenei este mai intunecata automat-te decizi pe ce te concentrezi, pe fundal sau pe partea din fata scenei si iti ajustezi setarile aparatului foto in functie de alegerea asumata.

Lumina din fata, fix in fata scenei, indreptata spre ce se intampla pe scena aduce si umbre, asa ca e importanta expunerea aleasa si perspectiva, unghiul de fotografiere. Lumina asigurata de spoturi cere fotografii de portret, setari ca la aceste fotografii facute in exterior, lumina e omogena oricum in acest caz.

Fii pregatit sa ai setari ciudate, atipice pentru aparatul foto. Daca tot vrei fotografii bune de concert trebuie sa iti asumi si setari anormale, ISO extrem de mare, peste 3200, viteza obturatorului mai mica pentru conditii cu lumina slaba, dar poti sa ai si ISO foarte mic, viteza obturatorului mare ca sa poti sa fotografiezi cand ai lumina alba puternica pe toata scena.

Suprinderea momentului sau acuratetea tehnica a fotografiilor, ce alegi? Aici se vede daca esti sau nu fotograf profesionist cu experienta. Multi fotografi se vor pierde in tehnicalitati si in perfectiune tehnica cand mai importanta e povestea spusa, momentul pe care il vei fotografia si il vei reda in cel mai interesant mod. Intotdeauna ai in vedere acuratetea tehnica, e obligatorie, dar nu te bloca deloc si incearca sa ai fotografii geniale facute in momentele cele mai importante. Da, publicul iti judeca fotografiile si din punct de vedere tehnic, cine se pricepe, dar cei mai multi se vor uita la ce ai fotografiat si nu vor tine cont neaparat de cat de multe setari ai modificat si ce setari ai folosit ca sa ajungi la o acuratete tehnica excelenta.

Nu uita de public. Da, te vei concentra pe ce se intampla pe scena, pe trupe, artisti, pe actul artistic, dar nu uita niciodata ca si publicul face parte din tot ce inseamna un concert. Surprinde reactiile publicului la tot ce se intampla pe scena si revino asupra lui ori de cate ori simti ca poti sa ai fotografii care sa zugraveasca perfect toata atmosfera electrizanta din timpul concertelor sau festivalurilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.