Cum sa obtii fotografii cu focuri de artificii aproape de perfectiune? Cele mai bune setari pentru fotografierea profesionista a artificiilor

Le vedem in noapte de revelion, an de an, la evenimente publice importante, la evenimente private. Ne uimesc de fiecare data si sunt spectaculoase. Artificiile, despre ele discutam in articolul de astazi, pot deveni un cosmar pentru fotografii profesionisti, mai ales daca vrei sa obtii fotografii perfecte si sa surprinzi intreg spectacolul de pe cer. Din fericire sunt cateva trucuri si setari care te pot ajuta sa ajungi la perfectiunea dorita in fotografii si in timpul sesiunilor foto.

La prima vedere poate parea simplu sa fotografiezi artificiile. Daca esti obisnuit cu fotografia pe timp de noapte ai deja niste setari in minte si ochiul format, stii foarte bine cum sa obtii fotografiile ideale. Dar cand vine vorba despre artificii lucrurile se schimba radical.

E vorba de lumina puternica pe cer, mai e si colorata, dureaza foarte putin si ai timp limitat sa le surprinzi. Cei fara experienta vor reusi cu greu sa aiba o fotografie a focurilor de artificii foarte buna, iar fotografii profesionisti vor avea mai multe incercari pana sa isi dea seama de setarile ideale pentru fotografierea artificiilor.

Ce ai nevoie pentru o sesiune foto perfecta si fotografii cu focuri de artificii profesioniste?

  • Trepied-e obligatoriu sa il ai pentru fotografii fara blur si fara setari aditionale de fiecare data;
  • Camera foto profesionala-un DSLR sau un mirrorless de calitate, de la un producator de top, cu cat mai multe setari va fi suficient. Important este sa ai si obiectiv sau obiective care se pot schimba in functie de nevoi, macar unul wide si unul mediu cu zoom 24-70mm, dar si un teleobiectiv nu ar strica;
  • Sistem de actionare a obturatorului de la distanta-ofera mai multa flexibilitate in privinta timpului de expunere si nu risti sa ai vibratii nedorite si camera miscata cand incepi sa fotografiezi focul de artificii;
  • Carduri de memorie-da, mai multe, pentru ca s-ar putea sa ai surprize sa le termini rapid si sa nu mai ai spatiu daca vei fotografia artificiile cu niste setari ceva mai complexe si la rezolutii mai mari;
  • Acumulator, baterie de rezerva-doar ca sa fii pregatit si sa poti sa iti termini treaba ia cu tine si o baterie sau doua de rezerva, mai ales daca ai temperaturi mai ridicate sau mai scazute care iti vor da peste cap acumulatorul;
  • Blit-ai nevoie de el pentru ca e noapte si un focus excelent te va salva din multe situatii in care mai ai si subiecti in fotografii pe langa artificii.

Dupa ce ai bifat aceasta lista iti vei pregati camera foto. De fiecare data cand vrei sa fotografiezi artificii pornesti de la modul Manual. Daca ai doar un telefon care are totusi camere foto bune foloseste aplicatii specializate ce iti permit sa setezi expuneri mai lungi, mod manual, viteze ale obturatorului mai multe. Poti sa ai noroc la unele camere foto profesionale sa ai un mod special pentru artificii.

Cat despre obiective, teleobiectivele cu zoom 70-200mm sau 70-300mm vor functiona de minune pentru sesiunile foto in care ai artificii la o distanta considerabila si te afli intr-o zona relativ apropiata de ele, ai un unghi foarte bun. Daca esti mai aproape de artificii un zoom mediu e bun, 18-55mm va fi de ajuns sau chiar 24-120mm. Nu mai esti nevoit sa misti nimic fizic, doar ajustezi zoom si gata, poti incepe sa fotografiezi artificiile. Si nu e nevoie nici de o apertura maxima foarte larga pentru artificii, obiectivul se alege in functie de distanta focala.

Dupa ce faci o fotografie a unor artificii poti sa adaugi o varietate mai mare printr-un focus mai „pronuntat” pe artificii, asta insemnand un zoom 200mm, de exemplu.

Revenind si la trepied, e nevoie de el si e obligatoriu pentru artificii pentru expuneri ceva mai lungi, ca sa nu obosesti cat tii aparatul foto in mana si sa ai fotografii cu o claritate foarte mare mereu.

Care sunt cele mai bune setari recomadate de specialisti pentru fotografierea artificiilor? Inainte de a discuta despre ele trebuie sa ai camera foto in mod Manual si sa fie pe un trepied. Iata in continuare setarile ideale pentru artificii:

  • Fara blit-vrei sa fotografiezi artificii, e noapte, asa ca blitul nu prea are ce cauta. Ai nevoie de lumina superba de la artificii nu de la blit;
  • Prefera modul Manual-chiar daca vezi ca ai la camera si modul Artificii, mergi pe cel Manual intotdeauna pentru ca nu ai atat de mare flexibilitate si control asupra fotografiilor tale;
  • ISO de baza-incepe mereu cu un ISO de 100, la un nivel de baza, si renunta la Auto ISO;
  • Viteza obturatorului-e recomandata viteza de 3 secunde. E doar un punct de plecare. Se poate seta si viteza de 20-30 de secunde daca vrei artificii in totalitate in fotografii, dar si viteza de ½ pana la o secunda daca vrei mai putine artificii in fotografii sau artificii mai micute;
  • Apertura-se pleaca de la apertura f/8. Daca vezi ca artificiile sunt prea luminoase in fotografie ajungi la aperturi de f/11 sau f/16. Daca e prea intunecata fotografia apertura de f/5.6 sau f/4 va fi cea mai buna setare;
  • Formatul fotografiei-e de preferat RAW-ul, daca ai o camera foto profesionala ce iti ofera si asa ceva, e mai bun decat JPEG. Se pot face ajustari rapide mai tarziu la procesare sau recuperari de umbre, detalii in Photoshop;
  • Balansul de Alb (WB)-se va seta pe Auto daca ai formatul RAW, si pe Daylight daca ai formatul JPEG ales de la inceput;
  • Expunerea prelungita si reducerea „zgomotului”-se va dezactiva total. Nu vei face decat sa prelungesti de doua ori timpul de fotografiere, nu vei reusi nici sa ai artificiile asa cum iti doresti in fotografii;
  • Stabilizarea-va fi setata pe Off, nu ai nevoie de stabilizarea imaginii cand folosesti trepied.

Viteza obturatorului e cea mai complicata de setat la o camera foto profesionista. Cu cat ai viteze mai mari, cu atat vei surprinde trecerea timpului in fiecare fotografie. Ai viteza obturatorului de 10 secunde, ai mai multe focuri de artificii in fotografie, ai viteza de 1 secunda, dispar cateva artificii din fotografii.

E bine sa experimentezi cu viteze intre 1-6 secunde si sa vezi ce efecte obtii, cum arata fotografiile tale. Cu cat e mai lunga viteza obturatorului, cu atat vei avea mai multa miscare in fotografii de la artificii, deci o viteza de 3-4 secunde e suficienta. O variatie intre 1-30 secunde in timpul focurilor de artificii iti va oferi o captura mai buna a actiunii din timpul spectacolului de pe cer.

Si mai e si fumul de la artificii, deci atentie la viteza obturatorului, de peste 10 secunde, pentru ca fumul ar putea fi prea luminos. Daca ai fum care este intr-o parte din cauza vantului si vizibilitatea sa e mai mare in fotografii alege de fiecare data viteze mai mici ale obturatorului.

La final va conta si locul in care te afli si unghiul din care vei face fotografiile. Prima varianta este un spatiu deschis pentru a fotografia artificiile pe cer. A doua varianta este sa ai si niste subiecti in prim-plan si sa ai fotografiile in fundal, e o varianta excelenta pentru orase.

Trebuie sa vezi de unde sunt lansate artificiile si sa gasesti cele mai bune unghiuri ca sa ai si artificii, dar si subiecti in fotografiile tale. Cu cat esti mai departe de artificii, cu atat vei avea nevoie de mai mult zoom, deci atentie la ce obiective alegi. Mergi mai devreme la locul de unde vei fotografia, vei avea multa lume in jur, asa ca si setarile s-ar putea sa se schimbe, vei face ajustari de moment si iti trebuie ceva timp.

Cand bate vantul, nu foarte tare, ai conditiile perfecte pentru fotografierea artificiilor. Ideal ar fi ca vantul sa arunce fumul de la artificii la stanga sau la dreapta in raport cu tine. Vei scapa de el din compozitia fotografica si nu il vei avea sub artificii in poze sau in fata ta. Cand nu ai vant deloc te vei concentra pe partea de inceput a focurilor de artificii pentru ca pe final apare fumul in cantitati mari si nu vei avea fotografii reusite cu siguranta-ajuta totusi sa ai expunere scurta de ½ – 2 secunde.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.