Eve Arnold. Fotografia jurnalistica dusa la rang de arta si omul obisnuit in centrul atentiei
Eve Arnold a fost unul dintre cei mai apreciati fotojurnalisti americani, prima femeie care a reusit sa intre in agentia Magnum Photos in 1951, devenind membru cu drepturi depline din 1957. De la personalitati iconice ale secolului al XX-lea pana la documentarea vietii oamenilor deposedati de proprietati si defavorizati, Eve Arnold a fost si o reprezentanta de seama a epocii de aur a fotografiei jurnalistice.
S-a nascut in Philadelphia, Pennsylvania, si a fost al cincilea copil din cei noua ai familiei ruso-evreiasca. Parintii au fost de acord ca fiica lor sa renunte la medicina si sa isi urmeze pasiunea, fotografia. Mai tarziu se casatoreste cu Arnold Schmitz sau Arnold Arnold in 1941. Si-a descoperit pasiunea reala pentru fotografie incepand cu 1946, pe cand lucra pentru Kodak.
Cu un aparat foto primit cadou, Rolleicord, a inceput sa fotografieze orasul dintr-o perspectiva fresh umanitara. Din 1948 invata toate abilitatile si trucurile fotografice de la Alexey Brodovitch de la Harper’s Bazaar la New School for Social Research, Manhattan. A avut o colectie de fotografii inspirate de moda Harlem, fotografiile au ajuns si in London Illustrated Picture Post, in 1951. Asta a fost seria sa de lansare in cariera, dar Eve a fost nemultumita la acea vreme pentru ca un editor al revistei a schimbat legendele de la fotografii ca sa se alinieze unui narativ rasist…
Mai tarziu este interesata de fenomenul migrantilor afro-americani, muncitori care sufereau de discriminare in Long Island. Dupa ce a facut parte din agentia Magnum Photos a acoperi subiecte legate de republicani, evenimentele lor, audierile lui McCarthy si a explorat subiectul tabu al nasterii. Toate ideile sale despre femei au fost prezentate pe larg din perspectiva fotografica in cartea foto „The Unretouched Woman” din 1976.
Cele mai cunoscute fotografii ale sale raman cea a celebrei Marilyn Monroe de pe platoul de filmare de la „The Misfits” (1961), insa din 1951 pana in 1961 a mai fotografiat-o pe Monroe de mai multe ori. Eve reusea sa dezvaluie anxietatea pe care Monroe incerca sa o ascunda raportat la aparitiile sale in presa si in public, la agresivitatea media. S-a imprietenit cu personalitatile vremii ca sa scrie despre ele si sa le fotografieze.
In afara de fotografiile facute in SUA, Eve Arnold a mai mers si in Uniunea Sovietica si in China, Africa de Sud, Afganistan ca sa surprinda instanee din viata de acolo. A produs si un film in 1971, Women Behind the Veil, concentrandu-se pe haremuri si hamam-uri arabe.
Alte personalitatii celebre fotografiate au fost: Regina Elizabeth II, Malcolm X, Marlene Dietrich sau Joan Crawford.
S-a mutat definitiv in Marea Britanie la inceputul anilor 1970, alaturi de fiul sau, Francis Arnold. Cele mai bune fotografii ale sale au aparut in Look, Life, Esquire, Harper’s Bazaar, Geo, Paris-Match sau in Epoca. A lucrat si pentru Sunday Times la Londra, a testat si folosit si fotografia color, dar s-a axat mai mult pe fotografiile in alb si negru. Cel mai complicat pentru ea era sa transforme realitatea obisnuita in ceva interesant. Realismul din portretele sale a scos in evidenta caracteristicile oamenilor obisnuiti, stabilind inca de la inceput o relatie de incredere cu subiectii sai.
De abia in 1980 a avut prima expozitie „solo”, unde au putut fi admirate fotografiile facute in China, toate expuse la Brooklyn Museum din New York City. American Society of Magazine Photographers i-a conferit in acelasi an premiul Lifetime Achievement Award. Din 1993 este membru de onoare al Royal Photographic Society si a fost aleasa Maestru de Fotograf International Center of Photography din New York. A fost una din cele cinci femei care au aparut in expozitia Magna brava.
A fotografiat viata din Africa de Sud, Shantytowns, persoane cu dizabilitati veterani, pastorii din Mongolia si femeile din bordeluri. In 1960 si-a pus in practica o idee, sa fotografieze primele doamne americane. Jackie Kennedy, Lady Bird Johnson, Pat Nixon, toate au aparut in fotografiile sale. Din 1997 face parte din Comitetul Consultativ al National Media Museum din Bradford, West Yorkshire. In 2003 a fost Ofiter de Onoare al Ordinului Imperiului Britanic.
Pana in ultimele luni de viata a trait in Mayfair, dupa care a mers intr-un sanatoriu din St George’s Square, Pimlico.
La un moment dat, in ultimii ani din viata, Anjelica Huston a intrebat-o daca mai fotografiaza si Eve i-a raspuns cu sinceritate: „S-a terminat. Nu mai pot tine camera in mana deloc”. Dar a citit mult in ultimii ani din viata, inclusiv din Fyodor Dostoevsky, Thomas Mann sau chiar Leo Tolstoy. Una din ultimele sale fotografii este cea a nepotului sau cand a venit sa o viziteze pentru o lectie de fotografie in 1994.
Stilul sau din fotografii erau unul extrem de simplu, exista multa lumina naturala si lipseau cu desavarsire orice fel de „complicatii” inutile.
Pe 4 ianuarie 2012, Eve Arnold murea in Londra, la 99 de ani, cu doar trei luni inainte de a implini venerabila varsta de 100 de ani… Eve ne-a lasat o mostenire extraordinara, fotografii si serii de fotografii excelente, un film epic si foarte multe portrete pe care nu avem cum sa nu le admiram si sa le apreciem. Prin munca sa, Eve Arnold a dus fotografia jurnalistica la alt nivel si a impus un cu totul alt nivel pentru cei care i-au urmat, generatiile tinere de fotografi profesionisti. Toata viata sa Eve Arnold a incercat un singur lucru: sa fie mereu gata de „actiune” si sa prezinte viata asa cum e ea, oameni importanti sau simpli vazuti dintr-o perspectiva cat mai „naturala”, filtrata prin intermediul obiectivului sau foto.