Cum sa obtii fotografii perfecte chiar si in lumina naturala puternica, in zilele insorite?
In centrul oricarei fotografii reusite se afla o lumina buna. Nu ai lumina deloc, nu ai nici fotografii. Te poti juca cu ea, o poti folosi in avantajul tau, insa cand e prea multa lumina poate sa iti transforme in cosmar orice fel de sesiune foto.
De multe ori e vorba despre lumina directa, care pare prea puternica, dar daca stii ce setari sa alegi si cum sa o utilizezi si ai si experienta vei reusi sa realizezi cele mai tari fotografii chiar si in lumina naturala mai puternica.
Chiar si fotografii profesionisti cu multa experienta au mari probleme in a realiza o fotografie perfecta cand e prea multa lumina naturala afara, in mediul in care urmeaza sa se faca mai multe fotografii. Pentru ca, pana la urma, fotografia este influentata de manipularea luminii, asa ca pasul logic este sa incepi sa intelegi cum ai putea sa te folosesti cat mai bine si mai inteligent de aceasta lumina puternica.
De ce lumina naturala puternica nu e buna in fotografie? Cand rasare soarele intensitatea luminii si stralucirea sa, luminozitate cresc, umbrele se micsoreaza, toate suprafetele posibile se reflecta in orice se afla in apropierea lor. La amiaza avem lumina naturala puternica din mai multe directii, senzorul de la camera ajunge sa primeasca mult prea multa lumina si prea intensa. Si vine si seara si avem iarasi umbre puternice pe orice, lumina care, desi nu e asa de puternica, tot pune probleme, reflexiile duc la dificultati in utilizarea obiectivului, expunerea perfecta e tot mai greu de atins.
Trei sunt variabilele ce se pot schimba pentru fotografii ideale in lumina naturala puternica: viteza obturatorului, apertura si ISO-ul. Viteza obturatorului, perioada de timp in care senzorul e expus la lumina, trei secunde e o viteza rezonabila pentru artificii pe timp de noapte, dar in timpul sporturilor 1/1000 dintr-o secunda e o setare buna. Apertura este diametrul deschiderii obturatorului, cu cat e mai larg, cu atat mai multa lumina intra, avem F-stop intre 2-5 pentru peisaje, unde e nevoie de un diametru mai mic avem F-stop intre 9 si 12.
ISO-ul se refera la sensibilitatea senzorului, manevrata via setare ISO-un ISO setat la valori mai mari va duce la cresterea expunerii si la o fotografie mai luminata, cu niste culori mai deschise.
In practica, daca ai de fotografiat miscare rapida si subiecti in miscare cat e soare puternic afara poti seta cele trei variabile despre care am discutat respectand regula lui 8, 1/800s, 800 ISO si F-8. Cand e lumina prea puternica totusi mai ajustam ISO, il reducem, crestem viteza obturatorului daca apare blur la miscare, marim F-stop daca nu se reuseste focalizarea actiunii.
In situatia in care totul e static, scadem ISO, scadem viteza obturatorului, ISO la 50, viteza obturatorului la 1/250, valoarea F-stop va fi redusa si ea pentru efect bokeh, viteza obturatorului mai creste pentru compensarea luminii prea puternice.
Subexpunerea in softul de editare la fotografii ce sunt deja realizate in conditii cu lumina puternica e o tehnica des intalnita la fotografii profesionisti. Atentie la subexpunere pentru ca apare si zgomotul in orice fel de fotografie.
Si fotografierea in umbra e foarte dificila cand ai o zi insorita si multa lumina naturala. Ai nevoie de cladiri, copaci ca sa plasezi subiectii acolo si sa te folosesti de umbra. Pentru peisaje vei avea o parte din fotografie in lumina, alta in umbra. Subiectii aflati in umbra nu vor ajuta prea mult pentru ca unele zone vor avea expunere corecta, altele vor fi supraexpuse.
Ca sa eviti o astfel de problema iei un trepied, aranjezi camera pe el, realizezi fotograifi multiple cu expuneri diferite, cu diferite niveluri ale luminii, dupa care se combina fotografiile intr-o fotografie unica HDR in Lightroom.
Alt truc interesant in zilele insorite ca sa poti obtine, totusi, fotografii bune, este sa iti creezi propriile umbre. Pe o plaja cu multe placi de surf acele placi pot oferi umbra de care ai mare nevoie. La fel si umbrelele de pe plaja ar putea fi perfecte pentru umbra-aici atentie la culori, sa nu ajungi sa ai subiectii „colorati” fara voie. Portretele intr-o zi insorita vor iesi foarte bine daca ai soarele in spatele subiectului, lumina naturala trebuie reflectata cu accesorii speciale, si foloseste mereu un parasolar pentru obiectiv.
Unghiul soarelui e foarte important, te ajuta si el in fotografiile din sesiune foto dintr-o zi cu mult soare. Fotografierea peisajelor, arhitecturii cand e lumina puternica afara va avea ca efect accentuarea texturilor din fotografie in functie de unghiul soarelui. Daca soarele e in spatele tau culorile vor fi mai saturate.
Asadar, un ISO cu valoare mai scazuta, la 100, ar putea fi bun in zile insorite, setarea White Balance pe „Sunny” este perfecta, e nevoie si de masurare pentru zonele cu expunere corecta, pentru expunere cat mai buna la nivelul pielii. Intotdeauna se va fotografia utilizand modul Manual si compensarea expunerii va fi activa, parasolarul pentru obiectiv va face minuni si va preveni lumina sa nu bata direct in obiectiv, in lentile, va oferi protectie suplimentara obiectivului.
Un articol corect. Lumina este cea mai importanta in fotografie, pana la urma de acolo vine si termenul si inseamna a scrie cu lumina. Dupa ce invatam partea tehnica, la fel ca atunci cand conducem, totul vine natural. Vezi cadrul si pentru ca setarile le stii deja, doar aplici.