Cindy Sherman, femeia fotograf care s-a impus intr-un domeniu dominat de barbati
In trecut, universul fotografiei profesioniste era dominat de barbati. Femeile nu prea se incumetau sa intre pe un teritoriu foarte complicat si complex, in care concurenta era acerba si fotografiile bune apareau destul de greu. Nu aveau curaj sa se lanseze in proiecte care implicau fotografia pentru ca barbatii erau deja cu un pas inaintea lor si aveau experienta in domeniul fotografiei.
Dar Cindy Sherman si-a dorit atat de mult sa experimenteze cu fotografia si sa fotografieze tot ce poate, cat mai bine, sa creeze ceva care sa ramana in urma sa, in istorie, incat a patruns in aceasta lumea ciudata a fotografiei foarte usor. Cu eleganta si stil, Sherman a fost recunoscuta in epoca si peste ani ca fiind poate prima femeie fotograf care stia sa lucreze si sa se impuna prin fotografiile sale mai ceva ca un barbat.
Cindy Sherman s-a nascut in ianuarie 1954 in New Jersey si a crescut in Long Island. Este cel mai mic copil din cei cinci ai familiei Sherman. Nu a avut o copilarie cu de toate, pentru ca erau multi copii si parintii nu aveau chiar atat de multi bani. Ambitioasa, Cindy a cutezat sa se avante in domeniul artei si al fotografiei, dominate de barbati la acea vreme, urmand studiile Universitati de Stat din Buffallo, New York.
In anii de facultate s-a concentrat pe fotografie, fiind prietena cu Charles Clough si Robert Longo, care au ajutat-o sa creeze Hallwall, un centru de arta si un laborator pentru artisti. Trecerea de la pictura, arta la fotografie s-a facut rapid pentru ca pictura avea niste limitari pe care Cindy nu le privea deloc cu ochi buni. Voia sa faca mult mai multe lucruri si fotografia ii permitea sa viseze si sa isi puna toate ideile in practica in cel mai simplu mod.
Dupa absolvire, in 1977, impreuna cu Robert Longo, a lucrat la Untitlet Film Stills. S-a imbracat si s-a machiat, s-a aranjat cum a vrut pentru a putea realiza fotografii creative. Nicio fotografie din acea perioada nu a primit un nume, a reusit sa se „separe” de acele personaje intruchipate.
Intre 1980-1981, Cindy a reusit sa produca un film color, Rear Screen Projections, dupa care a urmat Centrefolds. Filmarile au fost facute pentru Artforum, vorbind despre femeile cu probleme, expuse, vanate. A primit critici multe pentru ca aducea in discutie si sublinia, incuraja stereotipurile sexiste. In 1982 a reusit sa contureze The Pink Robe, o serie care a ajutat industria modei. Spre final de an 1983 a venit Untitled #122, a venit si un autoportret in care Cindy era un personaj cu tensiuni, manie, pe care nu le putea exprima altfel.
Din 1985 si pana in 1990 s-a folosit de manechine si de fel de fel de decoruri teatrale pentru a realiza portrete comice si unele destul de ciudate. Fairy Tales din 1985, cu influente clare din filmele horror si History Portraits, 1989-1990, in care Sherman a pozat in personalitati celebre din trecut au atras atentia opiniei publice, care le-a primit de aceasta data cu uimire si interes.
Sex Pictures din 1992 a fost o serie de fotografii ca raspuns direct la atacurile la libertatea de expresie si la extremismul aripei stangi din SUA. Horror and Surrealist Pictures, urmatoarea serie de fotografii, 1994-1996, au fost niste poze claustrofobe, in care se putea citi tristetea si deziluzia. Manechine, jucarii, obiecte stricate, bagaje peste care a trecut timpul, toate conturau o profunzime care durea in portretele gandite de Cindy.
Deja intre 2003 si 2004 s-a lucrat mult cu fotografiile digitale si cu aceleasi personaje aparte. Toate vor face parte din Society Portraitsare lansat in 2008. La o expozitie din MoMA, in 2012, Cindy Sherman si-a transformat fata in mediul digital, a exagerat anumite trasaturi in Photoshop pentru a atrage atentia asupra unor trasaturi pe care femeile nu trebuie sa le mai corecteze mereu.
A luat si numeroase premii in toata cariera sa, de la Larry Aldrich Foundation Award, 1993 la Wolfgang Hahn Prize (1997) sau American Academy of Arts and Sciences Award (2003), National Arts Award (2001) si Roswitha Haftmann Prize (2012). Din 2010 este Membru de Onoare al Academiei Regale de Arta londoneza.
Cindy Sherman ramane un fotograf exceptional, care a urmarit sa atraga atentia asupra statutului femeii in societate si sa reprezinte cat mai bine realitatea prin arta sa fotografica unica. Ea incorporeaza in proiectele sale aspecte legate de feminism, performanta in arta, critica de natura cultural, politica si tot ce tine de corpul uman si de misterele sale. De curand, Cindy a reinceput sa foloseasca propriul sau corp in fotografii si a realizat portrete simplificate ale tipurilor feminine. Ea traieste si lucreaza in New York. Toate proiectele sale sunt apreciate si cautate, cumparate, admirate peste tot pe unde apar. Chiar si dupa atatia ani, Cindy Sherman nu a renuntat la pasiunea sa pentru fotografie si pentru frumos, pentru realitatea transpusa in fotografii inedite si uneori socante.