Autentificare


Mi-am uitat parola

Inregistrare


Sex: Masculin Feminin

Skin banner

Jeff Cowen: Scarab

Galeria Klüser 2 din München a expus un nou corpus de lucrări ale artistului american Jeff Cowen, în cadrul expoziţiei „Scarab”. Pentru acest proiect, Cowen a colaborat timp de şase luni cu Alexandra Ni, balerină şi dansatoare de dans modern, cu ascendenţă coreeană şi rusă, născută în Kazahstan în 1984, actualmente model.  Fotografiile au fost făcute în diverse locaţii din Europa şi în Deşertul Libiei, la vest de Egipt. În mitologia egipteană, scarabeul, sau zeul Khepera, este cel care mişcă discul solar.

 

Scarab (triptych), 371 cm x 160 cm, Silver Print, 2010 © Jeff Cowen

Procedeele lui Cowen de abordare ale fotografiei se îndepărtează de fotografia convenţională. Imaginile sale resimt puternic influenţa studiilor universitare de pictură şi grafică ale autorului. Abordarea este nu atât fotografică, ci mai degrabă picturală, cinematică şi sculpturală. Printurile sale, de anvergura unor picturi murale, se nasc la capătul unui îndelungat şi complicat proces, pe care îl exersează şi perfecţionează de 25 de ani. Procedeele implică intervenţii fizice masive, cu substanţe chimice, tăieturi, colaje, manevre mecanice, tuşe de vopsea  şi amprentări, toate pe suportul unei hârtii robuste, înainte de finisaje. Sunt tot atâtea manevre care sfidează tradiţia fotografierii, generând însă imagini puternice, irepetabile şi de impact emoţional.

Începutul oricărei lucrări presupune participarea intensă a modelului, care e implicat activ în sesiunea fotografică, iar finalul nu este niciodată anticipat sau dirijat într-o direcţie, ci atins după o serie de etape nepremeditate. Piesele finale sunt rezultatul interacţiunii dintre artist, model şi decor, prin crearea unui vad larg pentru acel gen de accidente – sau erori, sau imperfecţiuni fertile – care în fotografia digitală ar fi cu totul indezirabile.

Făcând loc unei epifanii, a unui moment stelar, preocuparea lui Cowen se leagă de ceea ce el numeşte paradoxal „o non-clipă” – câtimea de timp care precede sau succede unui eveniment propriu-zis, promisiunea sau ecoul unei revelaţii. Conform poeticii artistului, tocmai în acea non-clipă subiectul imaginii este prezent, şi anume nu doar în forma fizică, corporală, cât mai ales emoţională şi spirituală, iar energia reunită a acestei prezenţe devine dominanta spaţiului.

 

 

Alexandra 4, 127 cm x 99 cm, Silver Print, 2010 © Jeff Cowen

După fotografierea propriu-zisă, Jeff Cowen mai petrece câteva luni ruminând piesele sau fragmentele care vor preceda printul final. O următoare etapă decisivă în geneza imaginilor se desfăşoară în camera obscură, unde suportului de hârtie i se atribuie tratamente coloristice, chimice şi de bricolaj. „Camera obscură este locul în care pictez şi fac colaje, spune Jeff Cowen. Aici scot la vedere universul interior al imaginii, propria mea natură şi legătura acesteia cu imaginea. Procedeul tradiţional de imprimare are pentru mine ceva special. E manual, n-are legătură cu computerul, nu poate fi descris în termenii de reuşit sau greşit, are o vitalitate şi chiar o cuantă de umanitate a sa. În fotografia tradiţională poţi simţi mâna fotografului. Niciun print nu va fi niciodată identic cu un altul”.

Aici se regăseşte particularitatea lucrărilor lui Cowen, care conjură o anume lume de emoţii şi expresivitate intensă. Fotograful spune că prelucrează un singur print chiar şi doi ani la rând, până când simte că a reuşit să scoată adevărul din baia de revelator.

Expoziţia de la Galerie Klüser 2 a fost expusă pe toată durata lunii aprilie.

 

Lasă un comentariu ↴

Advertisement

Arhiva Online

Photomagazine Nr.65
Top
  • Nr.65 - septembrie
  • Nr.64 - iulie-august
  • Nr.59 - Februarie
  • Nr.60 - Martie
  • Nr.61 - Aprilie
  • Nr.62 - Mai
  • Nr.63 - Iunie
Button

Newsletter

Trimite o ştire

Dacă aveți de anunțat o știre, workshop, expoziție, eveniment, lansare de albume sau cărți foto, nu ezita. Trimite-ne informațiile și acestea vor fi publicate în scurt timp pe site-ul nostru.

Anuntă aici →